[HKK] Játékos archetípusok

by Robi

Az elmúlt napokban láttam egy videót Győri Zoltántól, a Mit játsszunk vlogon, amely a társasjátékos archetípusokról szólt. Ez a téma szerintem kifejezetten érdekes, s arra gondoltam, hogy utánanézek, vannak-e vajon kártyajátékos archetípusok? Természetesen – a kutatómunka eredményeként – találtam is leírásokat, melyek segítettek a cikk elkészülésében. Erre azért volt szükség, mivel semmilyen pszichológiai szakképzettségem nincsen, így saját kútfőből maximum „brainstroming„-ot tudnék tartani.

Fontos tudni, hogy a különböző archetípusok nem lezárt burkok, amelyek között nincs átjárás. Előfordulhat, hogy egyes jellemzők megtalálhatók egy másik játékosban is, aki alapból nem tartozna az adott archetípusba. Azt is lényeges, hogy a csoportok közt nincs rangsorolás. Az első típusba tartozók nem rosszabbak, mint a hármasba tartozók, csak a fókuszuk más. Az archetípus meghatározások elsődleges célja, hogy a kutatók (vagy a marketingesek) megismerjék a játékosok belső motivációit (azaz megtudják ki, mit szeret a játékban). Választ keresnek arra a kérdésre, hogy mi és miért okoz örömet a játékosoknak. Az ilyen kutatások során ezekre a kérdésekre keresték elsősorban a választ:

  • Mi motiválja a játékost a játék elkezdésére? – Emellett az is fontos, hogy mi az, ami megfogta annyira a játékost, hogy hosszabb ideig kitartson a játék mellett.
  • Milyen kártyákat szeret a játékos? – Minden kártyajátékban vannak sikeres, jól működő és erős paklik, valahogy mégsem mindenki ezekkel indul. Vajon mi ennek az oka?
  • Mi motiválja arra a játékost, hogy ne hagyja abba a játékot? – Milyen érzést, milyen élményt keres valaki egy játékban?

A fentiek alapján 3 jól elkülönülő archetípus létezik, melyeken belül több altípust lehet megkülönböztetni. Lássuk melyek ezek?

Szerepjátékos archetípus

A szerepjátékos archetípusba tartozó játékosok szeretik a nagy lényeket, a hatalmas varázslatokat, melyekkel óriási pusztítást lehet végezni az asztalon. Nem feltétlenül a győzelem motiválja őket (bár nyilván minden archetípus egyik törekvése a győzelem), hanem az, hogy legendás lényekkel (pl.: vérfarkas, sárkány, xenomorf, stb.) vagy pusztító, látványos varázslatokkal (pl.: tűz-, villám- asztaltakarító varázslatok, stb.) operáljanak. Sokszor képzeletükben megjelennek azok a lények, amelyek harcolnak egymással, illetve a varázslatok, amelyek rombolást végeznek a csatatéren.

Vámpírsárkány
Polipokalipszis
Xenomorf kolosszus

Bármennyire is meglepő, ez a játékos típus a legelterjedtebb. Nagyon sok kezdő és újrakezdő játékos, valamint a legtöbb esetben a fiatalabb korosztály tagjai is ide tartoznak. Általában a versenyjátékosok többsége ezeket a paklikat túlságosan egyszerűnek tartja. A csoportba tartozó emberek élvezik a játék háttérvilága által nyújtott élményt, s ezt versenyről-versenyre meg szeretnék tapasztalni. Vannak, akik elképzelik a megjelenő szörnyeket, amint egymással harcolnak, illetve a varázslatok hatását, amelyek a harctéren megjelennek. (Megjegyzés – Valamikor a távoli múltban úgy is képzelték a HKK-t, mint amiben két varázsló megküzd egymással egy arénában.) A kezdők és az ifjak szeretik azt az érzést, hogy legendás fantasy lényeket irányíthatnak és látványos varázslatokat hozhatnak létre, mint egy igazi varázsló.

Előítéletek – A szerepjátékos típusok szemében a kreatívok csak az egyediségre koncentrálnak, míg a kemény játékosoknak csak a győzelem számít.

Altípusok
  • Erőből játszó játékos – Azért szereti a nagy lényeket és varázslatokat, mert a sikerhez vezető utat azonosítja velük. Úgy érzi, hogy aki sárkányokat irányít és pusztító tűzgolyót hajít az ellenfelére, az hatalmánál fogva a legjobb úton van a győzelemhez.
  • Szociális játékos – Ők egy olyan csoport, akik a játék társadalmi volta miatt járnak el versenyre. Sokszor egy-egy barátjukat kísérik el, vagy épp párjuk hobbiját veszik fel, hogy így még több időt tölthessenek vele. Mondhatnánk, hogy számukra ez a tevékenység ugyanolyan jó, mint egy kirándulás, ez azonban nem feltétlenül van így. A legtöbb szociális játékos élvezi a közös tevékenységet, szívesen barátkozik és később azért megy versenyre, hogy találkozzon az itt megismert barátokkal. Számukra egy verseny nem feltétlenül a győzelemről szól. Sokszor csak jól érzik magukat az emberek közt, új barátságokat alakítanak ki, vagy a meglévőket ezen a módon ápolják.
  • Felfedezők – A felfedezők számára az a fontos, hogy sokféle paklit kipróbáljanak, hiszen mindenki tudja, hogy a változatosság gyönyörködtet. Szinte sosem játszanak kétszer ugyanazzal a paklival. Ez néha akkor is igaz lehet rájuk, amikor egyszer-egyszer jobb eredményt érnek el valamelyikkel.
  • Adrenalinbomba – Ez a játékostípus az izgalmat keresi a játékban. Faltól-falig játszanak, minden izgalmas és érdekes lapot, kombinációt ki akarnak próbálni a játékban. Legtöbbször az ilyen típusú játékosok fedezik fel az élménytörő (broken) kártyákat, kombókat azzal, hogy bármit kipróbálnak. Szeretik a szélsőséges összeállításokat, jellemző rájuk az „all in” típusú pakli. Szeretnek kockáztatni, a játékban is leginkább a „kockázat” izgalmát keresik. Hatalmas nyerések, fordítások illetve óriási bukások is jelen vannak a játékukban. Éppen ezért nem zavarja őket, ha kikapnak. Végül is jó buli, minden meccs.
  • Bánatírók – A bánatírók azt élvezik, ha az ellenfelük szenved. Az ilyen játékost az szórakoztatja, hogy a másik játékát tönkreteszi olyan lapok kijátszásával, amelyekkel a másik nem tud mit kezdeni. Mindent megtesznek azért, hogy minél jobban megkeserítsék az ellenfél játékát, amit ők eközben mérhetetlen módon élveznek. Számukra ellenfeleik hátráltatása legtöbbször fontosabb, mint a győzelem.
Kreatív játékos

A kreatív játékosok – ahogy nevük is mutatja – szeretnek összetett, kreatív paklikat építeni. Van, hogy egy lapról eszükbe jut egy sosem látott kombó, esetleg egy-egy lapot kipróbálnak az addigitól teljesen eltérő környezetben Gyakran használnak szélesebb körben nem ismert, újszerű összeállításokat, kombókat paklijukban. Ezzel többnyire az a céljuk, hogy a meglepetésből előnyt kovácsoljanak. Egyesek odáig elmennek, hogy elővesznek olyan kártyákat, amit a játékosok többsége semmire sem tart. Ők ezeknek a lapoknak igyekeznek megtörni a rossz hírét, s megmutatni, hogy ezek is lehetnek veszélyes lapok.

Szárnyas Szuszi
Ősmatéria
Nekrofun máglya

A kreatív játékosok sokszor döntenek nem túl hatékony, vagy éppen bonyolult kártyakombinációk mellett pusztán azért, mert szerintük ez érdekes irányba viszi el a játékot. Akár az is előfordulhat, hogy ezek a kombinációk a pakli hatékony működésének a rovására mennek. Ezek célja többnyire a játékos virtuóz megoldásainak bemutatása.

Úgy gondolhatnánk, hogy ezek a tulajdonságok nem túl előnyösek egy kártyajátékban, ugyanakkor ha megnézzük, ezek a játékosok meglepően hatékonyak tudnak lenni. Kreativitásuk sokszor olyan szituációkat eredményez, amire az ellenfél nem számít, s nem tud ellene felkészülni. A kreatívok többnyire akkor érzik jól magukat, ha működik az elképzelésük, s ezzel a verseny élbolyában végeznek. Akkor igazán édes a győzelem, ha azt a saját feltételeik szerint érhetik el. Számukra sokszor a kártyajáték a virtuóz önkifejezés eszköze. Szeretnek nyerni, de ami még fontosabb stílusosan nyerni. Minden játék egy újabb alkalom arra, hogy a játékos megmutathassa a kreativitását.

Előítélet – A kreatív játékosok a szerepjátékos típust egyszerűnek tartják, míg a kemény játékosokat olyannak látják, aki túlságosan rá van feszülve a játékra, s emellett nem túl eredetiek.

Altípusok
  • Kombó játékosok – A kombó játékos akkor érzi jól magát, ha a kártyáknak egy olyan kombinációját találja meg, amit mások még nem fedeztek fel. Igyekeznek virtuóz paklit építeni, ami lenyűgöz másokat. Szeretnek olyan lapokat a pakliba építeni, amelyek a legtöbb játékosban fel sem merülnek.
  • Tervezők – Ezek a játékosok a pakli építéséhez úgy kezdenek hozzá, hogy felteszik a kérdést: „Mi lenne, ha?” (pl.: Mi lenne, ha csak varázslatokkal játszanék? Mi lenne, ha nem játszanék ki lapot? Mi lenne, ha a pakli nem használna manát?) Számukra az az érdekes, ha az adott pakli működik és egész koncepcióvá áll össze. Igazából ezt a játékostípust nem érdekli, hogy a paklija olyan lapokra épül, amelyek máshol számításba sem jöhetnek.
  • Pakliépítő művészek – A pakliépítő művészek a pakliépítést az önkifejezés egyik módjaként élik meg. A pakli harmóniája olyan, mint egy művészeti alkotás. Előfordulhat, hogy ez a gondolat a pakli hatékonyságának rovására megy.
  • Über kreatív játékos – Az ide tartozó játékosok számára nincs rossz kártya. Bármelyiknek megtalálják a helyét, képesek a legrosszabb lapból is a legtöbbet kihozni és olyan környezetbe helyezni őket, ahol megmutathatják az erejüket. Számukra nyilvánvaló, ha egy lap megjelent, akkor annak oka volt, s kell hogy legyen benne annyi potenciál, hogy azt versenyen is meg lehessen mutatni.
A kemény játékos

Angolul ezt a csoportot Spike-nak hívják, azonban számomra a Tüske nem éppen kifejező ennek a játékos archetípusnak a leírására. Ugyanakkor, ha azt mondjuk, hogy ők olyanok, mint az a tüske, ami az ellenfél körme alá fúródik, akkor akár így is hívhatnánk őket. A kemény játékosok általában a versenyjátékosok elitjét képezik. Azért indulnak versenyen, azért játszanak, hogy bizonyítsák, ők a legjobbak. Minden körülmények közt az aktuálisan legerősebb paklival játszanak. Végletekig kioptimalizálják a deck-jüket, amelybe egy olyan lap sem fér be, aminek nincs meghatározott célja és ereje. Céljuk elérése érdekében versenyről-versenyre elolvasnak minden beszámolót, minden győztes paklit elemeznek. Ha nem elég hatékony a paklijuk, akkor mások által összerakott listákat is szívesen felhasználnak (netdeckelnek).

Gyakran előfordul, hogyha egy versenyen kikapnak egy általuk gyengének tartott paklitól, akkor rosszindulatúan viselkednek a győztessel és fennen hangoztatják, hogy az ellenfél nem volt jobb, „csak jobban húzott„, vagy épp „szerencséje volt„, esetleg „csalt„. A kemény játékosok a legügyesebb és legeredményesebb versenyjátékosok, az élteti őket, hogy minden egyes versenyt meg akarnak nyerni. Ha a verseny elején kikapnak, gyakran kiszállnak és inkább hazamennek. Őket a dicsőség élteti, hogy minél többször legyen a nevük az első helyen.

Előítélet – A kemény játékosok többnyire a szerepjátékosokat újoncnak, a kreatívokat, pedig különcnek és idegesítőnek tartják.

Kifordított varázsdoboz
Leira, a hangtolvaj
Fluxusgenerátor
Altípusok
  • Újítók -Az újítók büszkék arra, hogy mindig megtalálják azokat a lapokat, amelyek az adott környezetben a legerősebbek, s azt képesek is mindig hatékonyan a paklijukba illeszteni. Céljuk a következő „broken” lap vagy koncepció megtalálása, illetve olyan paklik létrehozása, amelyek a következő időszakban uralják a versenyasztalokat.
  • Hangolók – A hangolók az ismert paklik finomhangolásával próbálnak jó eredményt elérni. Jellemző rájuk, hogy nem ők találják ki a legerősebb paklikat, de eredményesen építenek be új lapokat, s ezzel képesek sikereket elérni.
  • Elemzők – Az elemzők nem feltétlenül a legerősebb paklival indulnak (nem azzal, ami papíron a legjobb). Ők a versenybeszámolók elemzésével igyekeznek olyan paklivariánst létrehozni, amely a lehető legtöbb ellenfélhez alkalmazkodni tud. Többnyire arra fókuszálnak, hogy figyeljék mi történik pontosan az asztalon.
  • Önelemzők – Az ebbe a csoportba tartozó játékosok a saját játékuk elemzésére és tökéletesítésére fordítják a legtöbb energiát. Megpróbálják megérteni a saját belső hibáikat, és azt versenyről-versenyre kiküszöbölni. Jellemzően szeretik a korlátozottabb formátumokat.
Végezetül…

Mint írtam a cikk elején az archetípusok közt nincs sorrend. Attól, hogy valaki kreatívan állít össze egy dekket még nem lesz rosszabb játékos, mint aki Újítóként teszi ugyanezt. Egy sárkányokkal, vagy vérfarkasokkal felálló pakli lehet ugyanolyan hatékony, mint egy kontroll, ha a játékos tud és szeret vele játszani, valamint képes alkalmazkodni más környezethez.

Ha tetszett a cikk, akkor csekkold a legutóbbi HKK-s cikkeket:

Ti milyen típusba tartoztok? Mit gondoltok szükséges megfogni a játékot erről az oldalról is? Válaszaitokat írjátok meg kommentben!

Címke , , , , .Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

Egy hozzászólás a(z) 0ejegyzéshez

  1. Visszajelzés:[Gondolatébresztő] Csalás a játékokban 1. - Bíborhold

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük