by Robi
Folyamatosan olvasom a HKK fórumokat, s az utóbbi időben elég sok helyen írjátok-mondjátok, hogy nincs HKK-s kontent. Én időközben feltettem a KKE verseny döntőjének második részét. Emellé a videó mellé, a TF-es írások közül kicsit kilépve, jöjjön most egy kis HKK is. A vírus előtti évet (valamint a tavalyi év 6 hónapját) szinte egész végig dominálta a semleges csatamező, mint a HKK egyik legjobb narancssárga lapja. Előretörése akkor kezdődött igazán, amikor az addigi sztár, a túl nagy előnyt biztosító Lépéselőny a tiltás sorsára jutott. Ekkor megjelentek újra a mezők, s rögtön meghatározó, domináns paklikká váltak minden versenyen. Jómagam nem vagyok éppen ennek a lapnak a rajongója, bár sosem hangoztattam azt az ANBAM (szerk.- Amúgy Nincs Baj A Mezővel) szólamot, amit egyre többen írnak le a versenybeszámolók alatt.
Hiába azonban a jó eredmények – s emellett sokak rosszallása – nyilvánvaló, hogy szükség van egy ilyen, versenyeket kordában tartó szabálylapra is. Nézzük mi állhat a népszerűség és egyben a népszerűtlenség mögött.
Amennyiben megtetszett a tartalom, akkor a csatamező szabálylapok közül bármelyikre kattintva többet tudhatsz meg a játékról.
Miért éppen mező?
A HKK a legtöbb TCG-hez képest sokkal jobban épít arra, hogy az ellenfél játékát teljesen ellehetetlenítse azzal, hogy nem engedi létrejönni a lapjait. Amikor újrakezdő voltam, akkor még elegendő volt 20-25 counter egy pakliban, s a leszedések sem voltak mostohagyermekként kezelve. Aztán a minimum counter mennyiség 30-ra, majd még tovább nőtt. Mára – kis túlzással – ott tart a játék, hogy a paklik szinte 50 olyan 0-ás counterből állnak, amelyek többsége egyúttal erőforrásként vissza is húzatja magát. Ha ilyen paklival szeretnénk a saját játékunkat játszani, akkor a legjobb megoldás, ha elérjük, hogy a másik szabálylapja és/vagy követője ne működjön. S el is jutunk a semleges csatamezőhöz, s a szabálylap népszerűségének egyik okához.
Köztudott, hogy az epikus követők megjelenésével a kontrollok egy új korszaka köszöntött ránk. 5 lapos kezdés, olcsóbbítás, nagyobb maximális életerő. S ehhez csak az a követelmény, hogy a lapjaink szinergiában legyenek egymással. Első körben Zuon az ajándékozó, a Legfőbb káoszmester és a Semmi mestere tettek szert rajongókra. Őket követte a második generációs epikusok közül a Valsirah a tündöklő és a Legendás pegazus, akik ha lehet még nagyobb népszerűségre tettek szert, mint elődeik.
De miért pont ők emelkedtek ki a többi közül? Azért, mert ezeket lehetett a leginkább összerakni „kontrollosra„, ha HKK szlengben szeretnénk kifejezni magunkat. Az epikusok olcsóbbítása jól kezeli a drágító szabálylapokat, az 5 lapos kezdés előnye vitathatatlan. Ezzel és a szinergiában lévő egymásra épülő lapokkal behozhatatlan fölénybe tudunk kerülni. Egy követő betöréséből az epikussal játszó játékos a legtöbb esetben sokkal jobban jön ki, mintha ugyanez a játékos Életenergiával játszana. Emiatt pedig a mező nagy ellenfele az Életenergia szép lassan kikopott a játék körforgásából.
S hát mi az, ami az epikust is zavarja? Természetesen a semleges csatamező. Ellene ő is 4 lappal kezd és az olcsóbbításai sem működnek, ahogy több életpontja sem lesz.
De mégis mi változott?
Régen népszerűek voltak az úgynevezett „rúdmezők„, amelyek azért alakultak ki, hogy ne lehessen könnyen megborítani a pakli egyensúlyát. Így nyugodtan kivehetett belőle 7 lapot az ellenfél, biztos lehetett benne a mezővel játszó játékos, hogy minden funkcióra marad elég lap a dekkben. Lényegében mindegy volt, hogy mit választ az ellenfél, a mező képes volt nyerni. Emlékszem, amikor úgy kaptam ki egy mezőtől, hogy az ellenfél minden mérkőzésen ki tudott játszani egy Motyogó rítust. Ennek következtében mindhárom partiban 10-15 lapot húzott, amivel eldöntötte a mérkőzést.
Ki tudtam venni minden rítust? Természetesen nem, mert 2-vel játszott alapból, egyel cserepakliból. Ha kiveszem az Univerzális megoldást is mellé, legfeljebb a második körben becseréli. Ha nem veszem ki az Univ-ot, akkor mindig van rá esélye, hogy egy másik kereső lap előszedi neki a pakliból. Nekem meg maradt a kérdés: Melyik ujjamba harapjak?
Új generációs mezők
A fenti példában szereplő mezőben azonban még benne volt egy óriási hiba: ha a játékos nem húz optimálisan – egyszer mondjuk csak leszedéseket, máskor meg csak erőforrásokat – könnyen kikaphat az ellenféltől. Emellett ott volt még az Istentelen is, ami a cserepakliból beszállva, egymagában képes volt lehozni a meccset a mező ellen. Bár maga a dekk nem tűnt el, azért szerepe a versenyeken egyre kevésbé volt érezhető. Talán éppen ennek a bizonytalanságnak a kiküszöbölésére jött létre a mezők új generációja.
Az új típusú mezőt én először Kurunczi Dávid-nál láttam (villám szinergiával), aztán hamarosan Dönczi Krisztián-nál (tűz szinergiával) is megjelent. Ehhez kacsolódott András Bence egy villámra épülő, ugyanakkor Dávidétól színek tekintetében eltérő mezője. Nagyjából a lezárások előtt ez a 3 fajta mező volt az alapja azoknak, amelyek versenyről versenyre feltűntek az asztalokon és terrorizálták a többieket, markáns ellensúlyt képezve az epikus követők uralta mezőnyben. (Egy Kurunczi Dávid vs. Dönczi Krisztián meccset ezen a linken, egy András Bence vs Dönczi Krisztián mérkőzést pedig ezen tudtok megnézni.)
Ez a fajta minimum lapszámos mező már nem arra épül, hogy nem lehet megborítani az egyensúlyát, mert nagyon sok lappal játszik, hanem arra, hogy mindegy mit veszel ki, a pakliban marad épp elég 0-ás idézési költségű counter/erőforrás ahhoz, hogy nyerjen. Ha valami csoda folytán mégis felborul a pakli egyensúlya, akkor a kiegészítő pakliból kiválóan helyre lehet azt állítani. S a mező ezzel a húzással rögtön meg is szabadul az ellenfél egy fontos „side lapjától„, az Istentelentől is.
Paklik
Kurunczi Dávid féle csatamező
Szabálylap: Semleges csatamező
- 3 Abszolút preventálás
- 3 Villámhorgony
- 3 Zu’lit kastélya
- 3 A gyenge ereje
- 3 Fec, a legkisebb óriás
- 3 Felejtő bűbáj
- 3 Kyorg tudás
- 3 Perzselő homok
- 3 A harc elcsitul
- 3 Fluxusgenerátor
- 3 Fairlight bölcsessége
- 1 Orzag bilincse
- 3 Kifordított varázsdoboz
- 3 Bűzös, a guberáló
- 3 Tűztomboló
- 3 Lélekcsapda
- 3 Leira, a hangtolvaj
- 3 Hendiala trükkje
- 3 Vizitündér
- 3 Tűzmadár
Dönczi Krisztián féle csatamező
Szabálylap: Semleges csatamező
- 3 A fekete kos rituáléja
- 3 Pusztító tűz
- 3 Erdőtűz
- 3 Dornodon mosolya
- 3 Qwisyx, a quwargólem
- 3 A hely szelleme
- 3 Varkaudar tűzmágus
- 3 Tűzmadár
- 3 Lélekcsapda
- 3 Vízitündér
- 3 Leira, a hangtolvaj
- 3 Fluxusgenerátor
- 3 A gyenge ereje
- 3 Fairlight bölcsessége
- 3 Perzselő homok
- 3 Kyorg tudás
- 3 Tűztomboló
- 3 A pokol kutyája
- 3 Quwarg hangyabűvölő
András Bence féle csatamező
Szabálylap: Semleges csatamező
- 3 Orzag bilincse
- 3 Zu’lit kastélya
- 3 Fluxusgenerátor
- 3 Manafonál
- 3 Leira, a hangtolvaj
- 3 Abszolút preventálás
- 3 Réz mutyola
- 3 Perzselő homok
- 3 Dimenziószüretelés
- 3 A gyenge ereje
- 3 Interdimenzionális dzsinn
- 3 Lélekcsapda
- 3 Villámhorgony
- 3 Tűztomboló
- 3 Nullifikálás
- 3 Vizitündér
- 2 Leira szelencéje
- 2 Fairlight bölcsessége
- 3 Kyorg tudás
- 3 A harc elcsitul
Látható, hogy a fenti 3 dekk alapjai szinte ugyanazok a lapok voltak. Fluxusgenerátor, Vizitündér, A gyenge ereje, Tűztomboló, Leira, Lélekcsapda, Fairlight bölcsessége, Perzselő homok, Kyorg tudás. Ezek mind a három verzióban megtalálhatóak. Ehhez jönnek az isteni kártyák, s a felettük maradó lapok nagyjából arra jók, hogy egyedi „ízvilágot” adjanak az adott paklinak. Azonban mindhárom verzió a játékban fellelhető legerősebb nyeréseket, countereket és erőforrásokat tartalmazza.
Elegendő-e egy paklilista a győzelemhez?
Van aki szerint igen, van aki szerint a játéktudás is számít. Azt gondolom, hogy sok esetben lehet önjáró egy ilyen felállás, hiszen az ellenfél játékának kezdeti megzavarása, a kontroll jelleg és a rengeteg spoiler alkalmassá teszi ezeket a paklikat arra is, hogy tudás nélkül nyerjenek. Ugyanakkor amennyiben 2 ilyen dekk találkozik, ott igenis számít a játéktudás. (Hacsak Fortuna nem szól bele a játékba azzal, hogy a papíron jobb játékos rossz ütemben húzza fel a lapokat.)
Én nem szeretem az ilyen meccseket. Kicsit olyanok, mint amikor egy Bud Spencer és Terence Hill filmben pofozzák egymást az emberek. Nem azt mondom, hogy ez rossz, csak sosem szerettem, ha – kis túlzással – már a kezdőkézről megmondható, hogy ki fog nyerni. Annak ellenére ez a véleményem, hogy sokak számára ez jelenti az izgalmat és a játéknak a sava-borsát.
Ha esetleg elbukok egy counter csatát – azaz kezdő kézbe kevesebb countert húzok – akkor borítékolhatóan kezdhetjük is a következő kört. Erről mindig az jut eszembe, hogy az utolsó, majd kapcsolja le a villanyt és csukja be az ajtót maga után. Én mindig jobban szerettem próbálgatni más típusú paklikat, amelyeknek más a tempója, más a dinamikája, amire nem számítanak a kontrollok (akár a mezők, akár az epikusok). Kifejezetten szeretem a korlátozott környezetet, amilyen például a Tábori adó, vagy éppen Zarknod börtönében és Zarknod bilincse. Mondjuk ezek a szabálylapok pont gyengélkednek mostanság a Semleges csatamező térhódítása miatt, de talán előbb-utóbb újra eljön az ő idejük is.
Nektek melyik szabálylapok a kedvenceitek? Szerintetek jó, hogy a Semleges csatamező ilyen erővel van jelen a versenyasztalokon? Változtatnátok a szabálylapon, vagy ANBAM? Válaszaitokat írjátok meg kommentben. S ha most kezded a játékot, akkor kattints a logóra!
Vízitündér tiltva, Fairlight bölcsessége nerfelve, Kyorg tudás és Perszelő homok a védekezés szabályon keresztül nerfelve, meglátjuk majd, hogy változik az új versenyeken.