Posted on
by Robi

Megjelent egy cikk 2 nappal ezelőtt a Beholder Kft oldalán, amit ha nem olvastál, abban az esetben először oda navigállak: tehát itt ezen az oldalon elolvashatod. Amikor kikerült elsőre meg is lepődtem, hogy milyen kevesen szóltak hozzá, de aztán elindult az áradat, s mára 200 közelire emelkedett a hozzászólások száma. A kezdeti támogató hsz-ek után aztán megjelent a kétkedők csoportja is, ami nyílván így természetes. Sokat gondolkoztam, hogy leírjam-e a véleményem, míg végül arra jutottam, hogy igyekszem bemutatni mi a rotáció. Éppen ezért arra gondoltam, hogy mi lenne, ha végigjárnék pár másik játékot, s leírnám, hogy a rotáció hogyan működik máshol.

Mi a Rotáció?

A rotáció jelen van majd minden TCG játékban, de még az olyan játékokban is, ahol miniatűrökből kell csapatot építeni, s azzal harcolni terepasztal mellett. Ilyenek kártyában a Kiválasztottak, a Magic, vagy épp, a Sorsok, illetve “tabletop wargame“-ben jól ismert játék például az X-wing Miniatures Game, ahol a játékosok Star Wars világán csaphatnak össze több frakció irányításával.

Maga a fogalom azt jelenti, hogy a kiadó mesterséges úton beavatkozik a játék egyensúlyába azzal, hogy csak bizonyos időszakból engedélyezi a lapok használatát, vagy épp tilt, átvariál pontokat, hogy megváltoztassa a metát. Azzal, hogy a régebbi lapokat kiveszi az állandó körforgásból végeredményben képes kontroll alá vonni a metát.

A Rotáció elsődleges célja nyilvánvaló. A kiadó egy gazdasági szervezet, ami profitorientált, így elsődleges cél nyilvánvaló: a játék eladásával a cég fennmaradása. A kiadó szeretné, ha az új kártyákat el tudná adni, s ez egy út ahhoz, hogy “rákényszerítse” a játékosokat arra, hogy megvásárolják az új kiadványokat. (Hiszen ha játszani akarsz kénytelen vagy megvenni a kiegészítőket a kirotált lapok helyett.) Másik célja, hogy kontroll alatt tartsa a játszott és játszható lapokat, hiszen ez a módszer biztosítja, hogy idővel kirotálódjanak a problémás lapok, mechanizmusok. Azt fontos megemlíteni, hogy a rotáció elsődlegesen a hagyományos versenyeket érinti, a korlátozott versenyeken általában lehet játszani a lapkészlet maradékával. (Pl.: egy faj verseny alapból szűkített lapkészlettel játszik, ahogy például az Egyszínűség egyedisége is.) Éppen ezért a lapok értéke nem csökken 0-ra, hiszen ezeken a versenyeken továbbra is használhatóak.

A HKK-t játszó játékosok körében van egyfajta félelem, hogy a lapok értéke egyszerűen 0-ra zuhan, s gyakorlatilag a téli tüzelésnél begyújtható velük a kályha. A félelem egy erős érzés, így érthető, ha valakiben felmerül, hogy ebben a formában nem szeretné folytatni a játékot. Nyilvánvalóan más azért venni egy kiegészítőt, mert szeretném, s más azért, mert “kénytelen vagyok rá”. Ennek a könnyítése a Beholder Kft részéről, hogy a reprintelt lapok régi verziói ugyanúgy használhatóak lennének az új időszámításban. (Tehát, ha megvan a ZV Eleonóra, az használható marad pl. Járj dekkekben, hisz a 11-es alapkiadásban változatlan módon megjelent újra.) De nézzük is, hogy miképpen működik ez máshol.

MAGUS – Kiválasztottak
MAGUS – Kiválasztottak

Nézzük egy közel azonos ideje működő másik magyar TCG-nél ez hogy néz ki. A MAGUS – Kiválasztottak 2011-ben jutott el arra a pontra, hogy meglépik a rotáció bevezetését. Kezdetben meghatároztak egy 6 éves időintervallumot (2005-2011), amin túl kirotálják a régi lapokat. Nyilván sokaknak nem tetszett a változás, de a megelelő hosszúságú időintervallum végül a játék kiadójának döntését igazolta. 1 éves tesztidőszak végén a tapasztalatok pozitívnak bizonyultak. Nem történt más, mint hogy egy kiegészítő kiesett, egy másik érkezett. Kérdésemre elmondták, hogy óhatatlanul volt lemorzsolódás az első időszakban, de elmondható, hosz összességében nem viselte meg annyira a közösséget a váltás, mint ahogy azt elsőre sokan hitték.

Kiválasztottakhoz minden éven 1 nagykiegészítőt adnak ki, valamint több kisebbet. A kisebb kiegekben megjelenő lapok képesek reagálni a meta változásaira, ahogy a promó lapok is, amelyek év közben jönnek ki. Éves szinten kb 300 új lap jelenik meg. Ebben a számban minden benne van, nem csak a ritka lapok. A váltáskor kirotált lapokat nem adják ki újra, azaz nincsenek reprintelt lapok. (Így az a probléma sem jelentkezik, hogy mi van olyankor, ha van egy régebben kiadott azonos lap.) Van újrakiadás, de ekkor a lap mindig változik. Ezzel együtt azonban a lapok kiegészítőről kiegészítőre továbbra is erősödnek, tehát a powercreep nem szűnt meg a rotációval. Ez meglepett, de amikor rákérdeztem azt a választ kaptam: “eladhatónak kell maradnia a játéknak”.

Akkor mi változott? Kérdezhetnétek! Hát más típusú kiegek jöttek. Mindig más paklitípus kerül előtérbe. Lefordítva: mindig olyan koncepció jön, amit az előző nem, vagy nehezebben tud megverni. Egy kontrollra jöhet például egy erős horda, azt pedig válthatja egy másik fajta paklitípus.

Összehasonlítás szempontjából talán ez a játék áll a legközelebb a HKK-hoz, hiszen kb 200 aktív játékos van, s mindegy 500 ember, akinél kisebb-nagyobb gyűjtemény lapul. (Külön köszönet Dr. Alkonyi Tamásnak, aki ezeket az információkat a rendelkezésemre bocsátotta.)

Magic, the Gathering – A nagy előd
Magic the Gathering

Mindig mindent ehhez a nagyszerű játékhoz mérünk, azonban ez egy téves megítélés. Ahogy az ember nem hasonlítja össze a Viszkisről készült filmet mondjuk a legutolsó Bosszúállók filmhez, úgy a Hatalom Kártyái sem mérhető a Magichez. Kétségtelen hasonlóság van a mechanikákban a 2 játék közt, de mégsem azonosak.

A Magic the Gathering-ben a kezdetek óta számoltak a lapok erősödésével, így itt jelent meg talán először a rotáció ötlete. Évente 4 kiegészítő jelenik meg a játékhoz, ezek sorban januárban, áprilisban, júliusban és októberben. Egy ciklusban legkevesebb 5, maximum 8 kiegészítő játszható, ugyanis itt mindig az októberi kiegészítőnél van váltás, s az előző év októbere előtt megjelent lapok rotálódnak ki a metából. Tehát a jelenlegi időszakban például 2019 október, 2020 január, április, július és októberi kiegészítő játszható. Van-e powercreep? Nyilvánvalóan itt is van. Elég elolvasni a hozzászólásokat, s látható, hogy a túl erős lapok miatt jelenleg a standard formátumot a magyar játékosok leszavazták. Bár van néhány változás, azért olyan nincs, hogy visszafelé haladnának. Maximum a túl erősnek bizonyult lapokat kiveszik, de helyükre érkeznek mások.

Sok-sok dolgot olvastam a 2 játék összehasonlításáról, de számomra sem pénzügyi háttere, sem pedig játékosbázisuk mérete nem összehasonlítható. A Magic fejlesztésében valószínűleg többet költenek egy évben kávéra, mint amennyi a HKK egész éves költségvetése a fejlesztésre. Az pedig, hogy saját 10-15 fős lokációt tudjon eltartani fizetéssel ez a kis játék egy nem megvalósítható gondolat. (Ezekért az információkért köszönet illeti Ragó Norbertet.)

Sorsok híjján X Wing Miniatures Game 2nd edition
Sorsok

Kíváncsi lettem volna, hogy miképpen működik a rotáció a Star Wars – Sorsokon belül, azonban 2020-ban a Fantasy Flight Games felszámolta ezt a lokációt. Kirúgta a fejlesztő csapatot és úgy határozott a jövőben nem fejleszti a játékot, ahogy versenytámogatást se küld többet. Így aztán okafogyottá vált ez az információ, azonban egy másik játékukkal játszik ismerősöm, így megkérdeztem, hogy ott ez miképpen működik.

Star Wars: X-wing miniature game (2nd edition)

Aki nem ismerné a Star Wars: X-wing miniature játék egy táblás harci játék, ahol Star Wars-ból ismert frakciókkal és űrhajókkal vívhatunk izgalmas űrcsatákat. A hajók gyönyörű modellek formájában jelennek meg. Játék közben ezekkel lépkednek, manővereznek. A hajók értékeit különböző kártyák határozzák meg, ahogy azt is kik vezetik, illetve milyen legénységgel állnak fel. A versenyre pontszámokból kell összeállítani listát, amelyben a gépek ugyanúgy szerepelnek, mint a fejlesztések, a pilóták, vagy a legénység. A második kiadás kártyalapjain már nem szerepelnek pontszámok, így a kiadott kártyák pontszáma fél éves ciklusonként változhat. A túl erős lapok pontszámát emelik, a gyengébbekét csökkentik, ezáltal befolyásolják a meta alakulását. Gyakorlatilag a pontszám emelése egyfajta nerf, a csökkentés egyfajta buff.

Ezen felül előfordul, hogy egyes ciklusokban nem lehet játszani bizonyos hajókkal és/vagy pilótákkal, aztán ezek a következő ciklusban visszakerülnek, hogy helyettük mások kerüljenek parkolópályára. Ez is egyfajta rotáció, hiszen nem játszható minden azonos időszakon belül. Természetesen ez is a hagyományos (extended) formatra értendő. Vannak versenyek ettől függetlenül, amelyeken el lehet indulni az extended versenyen aktuálisan tiltott hajókkal, illetve személyzettel, ezeket “hyperspace” versenynek hívják. (Az információkért köszönet Hende Róbertnek.)

Ördögtől való-e?

Nyilvánvalóan nem ördögtől való az a gondolat, hogy egy játékban megjelenjen a rotáció. Ez gyakorlatilag a lapok erősödésével most is jelen van, hiszen hiába akar valaki Világégésben megjelent lapokkal játszani, tapasztalni fogja, hogy lehetetlen (1-2 lap kivételével persze).

Tehát akkor mi változik? Annyi változik, hogy hivatalossá válik, hogy az AO előtti lapok nem játszhatóak hagyományos környezetben. Eddig megvolt az az ilúzió, hogy játszható. (Sőt, akik tudják mit keressenek, azok tudják milyen kincsek rejtőznek a régi lapokban. Többek közt én is játszottam például ZV-s lapokkal még az utolsó hagyi dekkemben is.)

Ez hogy érinti a játékosokat? Akik a metapaklikat játsszák azokat nem nagyon érinti. Egy főnix dekkből, egy pegazusból, vagy egy csatamezőből nem nagyon esik ki ezen a módon lap. Ha mégis könnyedén van a helyére hasonló. Az alternatív dekkek léte már más kérdés. A Járjas koncepciók egy része kap egy óriási pofont, nem járnak éppenséggel jól a köd dekkek, vagy éppen a manók kedvelői sem. Elbúcsúzunk néhány kiváló börtön laptól is, ahogy farkasgazda nélkül ugye a vérfarkas koncepció sem lesz túl jó. (Te, aki szerint az alfás ugyanaz, mint a régi, olvasd el figyelmesebben.)

Mégis miért az ellenérzés? A többiek mit nem értenek?

Az ellenzők legfőbb érve, hogy volt egy isteni szabály, egy 3 szín szabály, egy zsz szabályváltozás, s bár mindegyikhez nagy reményeket fűztek végül hosszú távon nem váltak be, vagyis inkább csak ideig-óráig. A jelenlegi helyzetben egy rotáció bevezetése azt jelenti, hogy jövő őszig fixen konzerválva lesz a a jelenlegi helyzet. A következő 2 kiegészítő biztosan a jelenlegi erősítésének a szellemében készült, s ha nem válik be a rendszer, akkor is a következő időpont, amikor bele lehet nyúlni a metába 2021 ősz. Hogy ezt a terhelést mennyire bírja a rendszer, azt senki nem tudja megjósolni. Hogy a hangok ne legyenek annyira erősek nyilván ehhez kellene egy megnyugtató rendszervázlat, aminek működtetésére megneveznek egy megfelelő felelőst, aki ezt a törékeny időszakot levezényli. (Erre Miklós tett is ígéretet a cikkében.)

Én támogatom a jó változásokat. Ha olvasok egy jó ötletet, tudok érte lelkesedni, ha kapok hozzá egy tiszta, jól felvázolt jövőképet, támogatom is. A baj, hogy én másként látom ezt a játékot termékként (gazdasági szakember szemén át) és másként fogyasztóként (mint játékos). Ez egy ambivalens érzés, hiszen amíg a bennem lévő játékos azt mondja, hogy rajta, nosza hát, addig a másik énem ezt nem feltétlenül látja ugyanebből a szemszögből. Ha szeretnétek, akkor írok még egy cikket, ami pro és kontra foglalkozik ezzel a kérdéssel.

Ti mit gondoltok a Rotációról?

4 Replies to “Rotáció a HKK-ban”

  1. Erdekes kitekintes!
    Csak 1 dolog:
    “A jelenlegi helyzetben egy rotáció bevezetése azt jelenti, hogy jövő őszig fixen konzerválva lesz a a jelenlegi helyzet. A következő 2 kiegészítő biztosan a jelenlegi erősítésének a szellemében készült, s ha nem válik be a rendszer, akkor is a következő időpont, amikor bele lehet nyúlni a metába 2021 ősz.”
    Ez nem tudom, mibol kovetkezne, ez nem igy van. A Nemzeti (a mostani, nem a jovo evi 🙂 ) utan atnezzuk a mostani metat, es ha kell, belenyulunk. Folyamatban van ugye a vedekezes szabaly megvaltoztatasanak vizsgalata, ill. tiltassal (kisebb mertekben nerffel) tudunk igazitani tul eros lapokon, amennyiben a csapat ezt ugy iteli meg. Tehat nincs “elengedve” a jatek jovo telig, hiszen fontos az is, abban az 1 evben milyen jatekelmenyt nyujt (es _lesznek_ is ilyen versenyek, ha kevesebb is).

    1. Abból, hogy a Cartamundi-nál készül a nyomás, s 2 kieget nyomnak egyszerre. (Ezt, meg a nyárit.) Tehát, ha bármi nem úgy alakul, ahogy előzetesen tervezed, akkor nem tudsz új lapok kiadásával belenyúlni a rendszerbe. Kvázi minden megy előre biztos beleszólás lehetősége nélkül. Azaz marad az esetleges nerf/tiltás jobb híjján.

  2. Azt meg persze lehagytam 🙂 hogy maguk a kiegeszitok (a HD es a jovo nyari) is megbolygathatjak a metat, jopar erdekesseggel keszultunk ezekben (amikor ezek keszultek, meg nem volt komolyabban szo a rotaciorol, legfeljebb mint “majd at kell gondolni ujra, ha ezek elkeszultek”).

  3. Jó összefoglaló!
    “A kiadó szeretné, ha az új kártyákat el tudná adni, s ez egy út ahhoz, hogy “rákényszerítse” a játékosokat arra, hogy megvásárolják az új kiadványokat.”
    Ezzel kapcsolatban csak annyit, szó nincs itt “kényszerítésről”. Egy játék akkor jó, ha képes folyamatosan megújulni. Ha mindenki örökké csak ugyanazzal a paklival játszana, a játék hamar unalmassá válna. A rotáció ill. erősödés csak motivációs eszközök arra, hogy az ember új koncepciókat próbáljon ki, és így a játékot ne unja meg. Ez az, ami egy kiadó üzleti érdeke, hogy a játék hosszútávon érdekes és változatos maradjon. A kedvenc koncepciódat ettől még továbbra is játszhatod bármikor a barátaiddal vagy az egyéb versenyeken.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük