Vitaindító – Nerf vs. Ban (HKK)

by Robi

Aki kicsit figyelmesebben követi a HKK életet, az minden bizonnyal észrevette, hogy a Beholder Kft honlapjára kikerült 2020. július 2-án egy új hír arról, hogy a jövőben minden tervezett lapmódosítás (akár korlátozás, akár tiltás) előzetesen fel fog kerülni a kiadó honlapjára. A tervezett módosításokról szóló oldal itt található. Ez a gondolat egy jó irányvonal, nem is akarom az előre mutató változásokat sem megkérdőjelezni, sem támadni. Személy szerint hiszek abban, hogy a változások szükségesek, mert ami nem változik, az elpusztul.

Miután elolvastam, hogy a kiadó milyen változásokat tervez, elgondolkodtam rajta: vajon én hogy látom ezt a témakört? Sokszor hozzákezdtem, hogy a hírhez kapcsolódó fórumra megírjam a véleményem, azonban végül minden kommentet elküldés nélkül töröltem. Ennek a legfőbb oka az volt, hogy egy fórum hozzászólásban nem lehet eléggé körbejárni a témát, s bárhogy fogalmazom meg a mondanivalóm, egészen biztosan lesz olyan ember, aki támadásnak értékeli a jószándékú kritikát is. A harmadik ilyen hozzászólás törlése után döntöttem úgy, hogy a Bíborholdon fogom kifejteni a véleményem. Célom a véleményem kifejtése melett egy egészséges vita elindítása. Az alább leírtak a saját véleményemet tükrözik, nem szándékozom vele megsérteni senkit. Ha valaki személyes támadásnak értékeli, az nyugodjon meg, ez nem több csak egy illúzió, a valóság tréfája. Nagyon remélem, hogy amennyiben nem értetek egyet a leírtakkal, akkor is kulturált formában tudunk vitatkozni róla.

Mi változik?

Két lap került a változás küszöbére, nézzük melyek ezek, s milyen mértékben változnának.

Motyogó kultivátor

Ez a követő a sokak által gyengébb kiegészítőnek tartott Gemina erdejében jelent meg. Nem mondhatnánk, hogy ez az epikus dominálta eddig az asztalokat, vagy azt, hogy rengeteg versenyt nyert volna. A lappal kapcsolatban egyértelműen a prevenció az új irányelv. A kiadó megpróbál egy előre látható erősödés előtt változtatni a kártyalapon, hogy a hozzájuk köthető szinergiák ne legyenek túl erősek. A lapon tervezett változások a következők lennének:

  • Saját körben rakd 1 motyogód a gyűjtődből a Semmibe: kapsz 1 VP-t (kivéve az 1. körben)
  • Játékonként egyszer, rakd 1 motyogód a gyűjtődből a Semmibe: kör végén húzz 1 lapot!
Pakliégetés mesterfokon

Nekem a motyogók sosem voltak a kedvenceim. Elismerem, hogy vicces képek tartoznak hozzájuk, illetve azt is, hogy nagyon idegesítő az etnikum pakliégető képessége, de ezzel együtt sem érdekeltek soha annyira, hogy összerakjak egy rájuk épülő dekket. Én nem éreztem azt eddig, hogy a követő képessége túlzó, vagy túlságosan erős lenne. Ha ez így volna, akkor minden bizonnyal rengetegen játszanának motyogó dekkel; divat lenne őket választani, de erről jól láthatóan szó sincsen.

Elismerem, megvan ebben a követőben potenciál, de bennem fel sem merült, hogy erre alapozva kezdjek paklit építeni. (Persze, akik ismernek rögtön meg is jegyzik magukban, hogy amúgy sem szeretem a kontroll jellegű paklikat, szóval ez nem túl nagy áldozat a részemről.) El tudom fogadni, hogy a jövőben erős lapok jönnek ehhez a követőhöz, s ha top kontroll válik belőle, akkor a körönkénti laphúzás valóban túlságosan erős képességnek számít. Képzeljük csak el, hogy megfogja az ellenfél a kijátszott motyogó lapomat, amit aztán 2 ép áldozással ki is pörgethetek a követőnek. Érthető az elgondolás. Ezzel együtt szerintem ráér a változás a téli kiegészítőben. Ebben az esetben van lehetőség újranyomásra, s egyszerűen lecserélni a Gemina erdejében megjelent változatot. (Erre van lehetőség, remélem ezt a megoldást fogja a kiadó választani.)

Orzag bilincse

A másik versenyző sokkal érdekesebb lap, hiszen egy teljesen új lapról beszélünk, amelyből 100-120 db találhatott eddig gazdára. Aki figyeli a beszámolókat az biztosan tudja, hogy amióta vége a karanténnak, azóta szinte csek a Bilincsel felálló koncepciók nyerik a versenyeket. A járványveszély előtt a kártya ereje azért nem tűnt fel, mert korlátozott formátumok (ld. beszűkült látókör versenyek) voltak éppen terítéken. Erre a lapra a kiadó oldalán ezt írták:

Foglalkozunk a lap erősségével. Elképzelhető, hogy lesz változás, de még semmi sem biztos.

Ez őszintén szólva nem túl sok. Egyelőre nem tudni mi a cél.

Kell-e, vagy nem?

Ha megnézzük a fórumbejegyzéseket, több helyen is az olvasható, hogy nem olyan erős ez a lap, nem kell vele ilyen formában foglalkozni. Láttam olyan kommenteket, amelyek próbálják „elbagatelizálni” az erejét. Az itt leírt hozzászólások többnyire arról szólnak, hogy az Orzag bilincse egy kicsit erősebb az átlagnál, de még bőven nem az a kategória, amin aggódni kellene. Volt olyan komment is, ami egyenesen azt írta, hogy annyira „rossz” ez a lap, hogy az egyik versenyen szinte minden meccsen ki kellett side-olnia.

Én ezekben a kommentekben mindig azt érzem, hogy aki írja meg szeretné védeni az új kedvencét, s „nem túlságosan erős”-nek beállítani ezt az amúgy inkorrekten erős nyerő lapot. Nyilván, ha van egy 80-90% eséllyel nyerő koncepció, a játékosok nem szeretnék, ha a végre jól kitalált pakli nyerő lapja tiltólistára kerülne, vagy korlátoznák a működését. Mi a baj ezzel a lappal?

Nézzük:
  • Van rajta egyaránt villám, tűz és hideg ikon is, ennek megfelelően bármelyik lapnak tud köteléket adni.
  • Idézési költsége egy csont, amit már az első körben is lehet helyettesíteni 3 ÉP-ből. Ez nem kevesebbet jelent, mint azt, hogy példul egy Zu’lit familiárisa mellett még Lassan járj ellen is ki tud jönni a lap 0-ból az első körben.
  • Emellett, ha létrejött, akkor már félig nyert ügyünk van, hiszen helyet kapott rajta egy halálsikoly, amely miatt lapot tudunk húzni rá, ha az ellenfél valamilyen módon mégis a gyűjtőbe küldené.
  • A fentiek mellett a lap képessége is borzasztóan erős, hiszen minden körben X+1-t (minimum 2-t) sebez az ellenfélen és gyógyít a gazdáján, ahol X az ellenfél aktuális VP-je. Természetesen a sebzésnek nincs felső határa, így aztán 1-2 kör alatt 0 alá lőhetjük ellenfelünk életpontját. Ezzel kezdve az első körben 2-t sebez, az első nagy körben 4-et. Mondhatnánk, hogy le lehet szedni… Ezzel sajnos az a baj, hogy a játékban egyre inkább háttérbe szorul a leszedés, mint funkció, így aztán ha létrejön ez a lap, akkor jó eséllyel nem lesz rá jó megoldás, így könnyen meg is tudja nyerni a játékot.

Én úgy látom, hogy az Orzag bilincsének egyértelműen tiltólistán lenne a helye még akkor is, ha ez kontraproduktív intézkedésnek bizonyulna. Hiszen ennek a kártyalapnak az elsődleges célja az lenne, hogy a vidéki kiemelt versenyek kapjanak egy olyan jó lapot az oda látogató emberek, s ezért érdemes legyen elutazni más városokba versenyezni. Ahogy én látom ez a kártya túlságosan „jól” sikerült. Egy megkerülhetetlen versenyspoiler vált belőle rövid idő alatt, jelenleg egy versenygyőzelmet komolyan gondoló játékos paklijából kihagyhatatlan. Ingyen jön, sebez, gyógyít, szinergiát ad mindennek. Ha az Oz’mogroth tiltólistára került, mert kihagyhatatlan, meccseldöntő lap, akkor véleményem szerint ez a lap is megérdemelné.

Ban vs nerf?

Tettem fel a kérdést a cikk elején. Talán meg is válaszoltam a cikkel: én nem szeretem a nerfeket. Ennek több oka van, amit részleteznék:

  • A nerf (azaz korlátozás) nem változtatja meg a lap leírását. Ilyenkor az történik, hogy a közösség elfogadja, hogy egy időponttól kezdve a kártya nem a ráírt módon működik. A lap ekkor felkerül egy listára, amiből mindenkinek napra késznek kellene lennie. Ezt azonban nem mindenki tudja/akarja fejben tartani. Az új játékosok nem feltétlenül tudják azt sem, hogy ezeket a listákat merre találják, pláne nem tudják mely kártyák miképpen változtak. Ezen kívül nem elvárható, hogy mindenki minden szabályváltozást ismerjen és azonnal alkalmazzon is, emellett több száz lap összes működésével és változásával tisztában legyen. Értem én, hogy aki minden versenyen elindul, azok többségének a fejébe van töltve a nagy HKK enciklopédia, de ez ettől ez még nem válik kötelezővé.
  • A nerf többnyire a lapot tiltás közeli állapotba juttatja. Ennek oka, hogy általában azokat a lapokat nerfelik, amelynek a képessége inkorrekt, vagy túl nagy előnyt biztosít. Ezek a kártyák a változásig szinte minden győztes versenydekkben feltűnnek, aztán többnyire a feledés lesz a részük. Egy korlátozó változás többnyire „beleszürkíti” a lapot a többibe (igaz Womath?), így aztán már nem feltétlenül kerül be a „gyengébb” verzió a versenypaklikba. Persze azonnal semmi nem tűnik el, mégis az a tapasztalat, hogy ezek a kártyalapok kikerülnek a körforgásából. Ez pedig gyakorlatilg olyan, mintha tiltva lenne.
  • Tartom, hogy a problémás lapokat nem „megszerelni”, hanem tiltani kell. A nerf miatt úgyis a legtöbben félretennék, valamint többnyire az új formájában esélye sincsen rá, hogy betöltse a szerepét. Ezért tartom jobb lépésnek a tiltást, mint a korlátozó intézkedésnek. Ez tisztább és biztosabb megoldás. S igen, a kérdésre továbbra is az a válaszolom, hogy ez a tiltás az Orzag bilincsének is kijárna.

Ti hogy látjátok ezeket a dolgokat? Mit gondoltok a tervezett változásokról? Véleményeteket írjátok meg kommentben itt, vagy a facebookon.

Címke , , , , .Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

4 hozzászólás a(z) Vitaindító – Nerf vs. Ban (HKK) bejegyzéshez

  1. Bubu mondta:

    Alapvetően, hogy nerf vagy tiltás, az sok körülményen múlik. Néha a tesztelők hozzáállása is változik e téren, van, amikor nerfpártiak, van, amikor inkább a tiltás. Aztán az is, hogy lehet-e intelligensen nerfelni. De ugyanígy azért mondjuk ki, számít egy lap ritkasága is, nem véletlen, hogy pl. a Fókuszálás nm került tiltólistára, míg mondjuk a Bundás yeti igen. Márcsak emiatt sem érzem, hogy az Orzag bilincsét tiltani kéne, egyrészt azonnal visszavetné a vidéki versenyekre a kedvet, meg mert még mindig nem egyértelmű nekem sem, hogy indokolt-e.

    Azzal nem értek egyet, hogy a nerf és tiltás sokszor ugyanaz. Méonech fürkész bőven versenylap maradt a nerfje után, ahogy a Szánalmas tekit is a saját paklija bőven használta, meg az Őshangya herés vonal is működőképes maradt. És szerintem a Womathnál is csak az isteni mvoltja a baj, mert egy viszonylag gyenge isteni szín húzólapja volt, de ha kijön egy újabb brutál fehér isteni, akkor simán visszatérhet az első asztalokra is.

    • Makó G. mondta:

      Bubu+1
      További példák a „körforgásból nem kikerült nerfelt lapokra”: egy bizonyos Villámhorgony, ami éppen viszonylag nagy sikert arat éppen a legerősebb isteni lapok szavazáson eddig. Közvetett módon nerfelődött minden lap ami szikrát tudna adni, mégis láttam azóta fluxusgenerátort néhány helyen. Telnikaz ezen kívül nerfelve van minden olyan követő ami reakciót drágít, mégis látunk ilyen narancs lappal felálló koncepciókat a mai napig, lásd Tharr követője.

  2. Visszajelzés:Az egyszínűség egyedisége (2020-09-19) - Bíborhold

  3. Visszajelzés:[HKK] Te mihez kezdenél a kiegészítő legerősebb lapjaival? - Bíborhold

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük