[HKK] A kiegészítő pakli

By Robi

Régebben volt a HKK blog oldalán egy „Kezdő keddre” keresztelt cikksorozat, ami azzal foglalkozott, hogy a kezdő játékosoknak adott tippeket, nekik mondta el, hogy egyes alapfogalmak mit jelentenek, illetve próbált segítséget nyújtani a játék megtanulásához. Nem ezeket a cikkeket szeretném feltámasztani, egyszerűen csak napok óta azon gondolkozom, hogy szeretnék írni a kiegészítő paklikról, illetve a cserepakli használatáról. Előre bocsátom, hogy mint minden téma – így ez is – végtelen tudást takar, s ez az írás a teljesség igénye nélkül készül. Ha valaki szeretné, nyugodtan kiegészítheti a témát, írhat hozzá tippeket, trükköket. Célom sokkal inkább az lenne, hogy a kezdő játékosoknak segítsek vele, nem a nálam fényévekkel jobbaknak mondjam meg a tutit.

Kezdjük az alapokkal

Minden versenyjátékra alkalmas TCG (Trading Card Game, azaz gyűjtögetős kártyajáték) használja a kiegészítő pakli (más néven: side) fogalmát. Én most nem általánosságban írok, specifikusan a HKK-val szeretnék foglalkozni, így az itt leírtak eltérhetnek más kártyajátékoktól!

Nézzük milyen jellemzői vannak a kiegészítő paklinak:
  • A Hatalom Kártyái Kártyajátékban a kiegészítő pakli mérete pontosan 30 lap. (Ez azt jelenti, hogyha versenyre mész, akkor nem vihetsz 28 lapos kiegészítőt, ahogy 31 laposat sem. Tehát vagy 30 lap, vagy semmi.)
  • A side minden esetben a versenypakli része, annak építési szabályai általánosságban megegyeznek a paklinál használtakkal.
  • A kiegészítőbe kerülhetnek olyan színű kártyák, amelyek nem egyeznek meg az alappakliban használt színekkel. Tehát, ha valaki mondjuk Sheran Tharr Fairlight kártyákkal játszik alapból, neki lehetnek a kiegészítőben egyéb színű kártyái is. Azt azonban figyelnie kell, hogy 2 mérkőzés közt – cserekor véletlenül se kerüljön be több szín, mint amennyit az adott verseny szabályai engednek. (Ha tehát valaki a fenti színekkel játszik és mondjuk Raia lapot szeretne a kiegészítőből a pakliba tenni, akkor onnan a 3-ból egyik színnek az összes kártyáját ki kell vennie!)
  • Az alappakliban összesen 13 isteni kártya használható, azonban a kiegészítőbe a többi is betehető. Csere esetén itt is figyelni kell az alappakli építési szabályaira, azaz 13 maradhat. (Ez ugye nem Hegylakó, ahol csak egy maradhat.)
  • Nem kerülhet be olyan lap, amely tiltott, vagy melyet az adott szabályok nem engednének meg. (Pl.: Új Nemzedéken nem kerülhet be 2019/2017-es [sima/ultra ritka] lap, vagy például egy Tűzmadár, ami tiltott minden versenyen.)
  • Az alappakli és a kiegészítő pakli egynek tekintendő, így összesen egy fajta kártyalapból csak 3-3 használható. (Nem lehet egy negyedik lap a kiegészítőben olyan kártyából, melyből 3 szerepel már az alappakliban.)
Mire való a kiegészítő pakli?

A kiegészítő pakli célja eredendően az, hogy az olyan paklik ellen is legyen esélye nyerni a játékosnak, amelyek ellen alapból nem a legjobb. Ugyanis sajnos vannak olyan aljas játékosok, akik a közutálat ellenére képesek Zarknod bilincsével, Zarknod börtönével, Lassan járj-al, vagy épp Semleges csatamezővel indulni egy-egy versenyen. Ez egyfelől azért van, hogy egy nagyon korlátozott környezetet teremtsenek, amelyben ők jól tudnak érvényesülni, vagy épp az ellenkezője, azaz hogy ezt teljes egészében elkerüljék ezeket. Ha valaki egy tempós Lassan járj-at rak össze, esetleg egy gyűjtőgenerálásra épülő Zarknod bilincsével indul az többnyire nem örül a csatamezőnek. Ilyenkor jön képbe a cserepakli, amelybe jó eséllyel olyan lapokat rakunk, amelyek pont abban a környezetben teljesítenek jól, ami nekünk nem fekszik, javítva ezzel az esélyeinket. Vannak olyan kártyák, amelyek egy-egy paklitípus ellen jók, mások több ellen is használhatók. A játékosok többége igyekszik inkább multifunkciós kártyákat összeválogatni.

(Nem nehéz belátni, hogy mondjuk egy Dérfarkas jó például Bilincs ellen, hiszen feltámad, de jó Járj ellen is, hiszen vegyes az idézési költsége.) Ami talán a legfontosabb egy kiegészítő pakli építése közben, hogy előre meghatározzuk azokat a szabálylapokat/követőket, amelyek ellen nem vagyunk jók. Ha ezt be tudjuk lőni, akkor igyekezzünk olyan kártyákat a cserepakliba tenni, amelyek több környezetben (többek közt azokban, ahol nem a mi paklink számít ragadozónak) is jól jöhetnek.

Példák:
  • Epikus követővel játszunk, s van egy tucatnyi (vagy még több) 0 varázspontba kerülő lapunk. Ellenfelünk Lassan Járj-jal játszik. Az első forduló után itt az összes 0-ás idézési költségű lapot ki kell szednünk, hiszen azt jelentősen (2 varázsponttal) drágítja az ellenfél szabálylapja.
  • Ha a következő ellenfelünk Bilinccsel játszik, akkor pedig minden olyan lapot kell kivenni a pakliból, ami lapot huzat, hiszen abban a környezetben azok hatékonysága csökken 0-ra.
  • S akkor még nem beszéltünk a Semleges csatamező-ről. Ez ugyanis minden narancs lapot letilt (kivéve ugye az Életenergiát és a Sokszínűséget). Ebben az esetben nekünk kell alkalmazkodnunk a megváltozott környezethez. Ezt legkönnyebben sok semlegesítéssel (vagy megakadályozással – by Híresember) és sok olcsó laphúzással tudjuk megtenni.

A fentiekből következik – mivel 30 lapból nem minden ellen tudunk készülni – hogy szükség van arra, hogy figyeljük a versenybeszámolókat, hogy lássuk mire van kicsi esély, illetve mi ellen kell leginkább készülni. Emellett én hiszek abban, hogy úgy építem a paklim, hogy bizonyos ellenfelek ellen alapból se legyen rossz. (Például: lilából előszeretettel használok kifordított varázsdobozt, nem csak azért, mert erős, hanem mert egyben kompatibilis is a Lassan járj-jal. Ugyanezért szeretik sokan a szörcsögő motyogót, mert amellett, hogy nem kerül varázspontba, vagy csontba, Járj kompatibilis is, illetve egy lénybe oltott erőforrás is egyben.) Emellett játszom vegyes idézési költségű lapokkal, illetve igyekszem olyan laphúzást választani, ami egyben visszavétel is, vagy keresés, stb.

Hibák és erősségek

Felmerül a kérdés, hogy mennyire könnyű elkövetni cserepakli építésnél hibákat?

A válasz erre az, hogy nagyon. Én például nagyon sokáig nem igazán tudtam kiegészítő paklikat építeni. Eszembe is jut néhány hiba, amit mindenképpen érdemes kerülni:

  • Ha valami nem fér be a pakliba – vagy úgy döntünk, hogy alapból kevesebbet játszunk belőle – azok nem arra vannak, hogy a cserepakliba betegyük őket. Ha úgy döntöttünk, hogy valamiből kevesebbet játszunk 3-nál, akkor a fennmaradó részt a legtöbbször érdemes elengedni.
  • Ha egy funkcióra tudunk több azonos kártyát – azonban nem mind fér be – a maradék többnyire nem arra való, hogy a side részét képezze. (Lehet ilyen, de erről egy kicsit később). Ilyenkor eldöntjük melyik erősebb, s azt beválogatjuk, a rosszabbat nem. Ha nincs tapasztalatunk és/vagy nem tudjuk eldönteni, érdemes megnézni paklileírásokat, hogy lássuk mások mit használnak.

Összességében elmondható, hogy célszerű olyan kártyákat a cserepakliba beválogatni, amelyek több funkciót lefednek, illetve több paklitípus ellen jók. Jó példa a Nagytanács ítélete, ami régebben szinte minden pakliban megfordult, de ma is gyakran látni side-ban. (Ősmágiás semmibe szedés, ami forrásimmunis lapok ellen is jó.) Ilyenek lehetnek bizonyos feltámadó lények, amelyek mondjuk rendelkeznek nekron költséggel (Bilincs, Börtön és Járj kompatibilisek ezáltal), mint a korábban említett Dérfarkas, vagy épp az Ősi mágiazabáló, ami Járj mellett fogja piszok olcsón az ősmágiás lapokat. A speciális ellenlapok is lehetnek ilyenek, mint amilyen az Anbam, vagy éppen a Zoárd itala, vagy épp az Istentelen. Én sem a speciális – bizonyos paklik ellen jó – lapokat nem szeretem, sem pedig azokat, amelyek mondjuk visszakapcsolják a követőt/szabálylapot. Én jobban szeretek alkalmazkodni, mint egy olyan lapra várni, amit talán sosem húzok be a meccsen.

Modernkori cserepakli

Bár nem ez a cserepakli elsődleges célja, azonban az idézés megjelenésével és a mezők elszaporodásával átalakult a cserepakli készítése is. Csatamezőnek ritkán kell börtönhöz, bilincshez, vagy épp járjhoz alkalmazkodnia, így megteheti, hogy a cserepakliját más prioritások mentén építi fel. Nagyon sok profi játékos építi úgy a cserepaklit, hogy az abban megjelenő lapok alkalmazkodnak ahhoz, hogy ki kezdett. Nyilván nem mindegy, hogy egy Hendiala trükkje 1-ért, vagy 0-ért jön. Itt meg lehet figyelni, hogy vannak fix cserék a side-ban, amelyek attól függően kerülnek be (vagy éppen ki) a pakliba, hogy az adott játékot ki kezdi. Így lehet csökkenteni a pakli átlag idézési költségét, lehet tovább optimalizálni a paklit. Itt fordulhat elő az az eset, hogy olyan semlegesítés kerül be a side-ba, ami alapból nem fér be a paklinkba, de javul, ha az ellenfél kezd (például van rajta védekezés, vagy idézés ikon). Ez már egyfajtaképpen a cserepakli építés magasabb szintje. Ezt kezdőként nehéz átlátni, ezért nem is szeretnék ennél bővebben belemenni.

Mondjuk az számomra kérdés, hogy mennyire lehet célja a cserepaklinak ez a fajta optimalizálás,. Nyilván ez a kiegészítő pakli alapcéljainak nem feltétlen felel meg. Azonban, ami nem tilos, az nyilván szabad. Ti mit tennétek ehhez hozzá? Szerintetek mi az, ami még fontos szempont a cserepakli építésénél? Írjátok meg kommentben. Találkozunk legközelebb.

Címke , , , .Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük